Loomis helårsrapport januari – december 2021

Kvartal 4 2021
Intäkterna under det fjärde kvartalet uppgick till 5 325 MSEK (4 537). Den valutajusterade tillväxten uppgick till 15 procent (-7) och den organiska tillväxten var 11 procent (-9).

Rörelseresultatet (EBITA)1) uppgick till 594 MSEK (467) och rörelsemarginalen var 11,2 procent (10,3). Rörelsemarginalen exklusive Loomis Pay uppgick till 12,1 procent (11,0).

Resultat före skatt uppgick till 500 MSEK (203) och resultatet efter skatt var 359 MSEK (103).

Resultat per aktie före och efter utspädning var 4,82 SEK (1,37).

Rörelsens kassaflöde2) uppgick till 433 MSEK (362) motsvarande 73 procent (78) av rörelseresultatet (EBITA).

Den pågående coronapandemin hade som helhet en lägre negativ påverkan på intäkter och rörelseresultat jämfört med fjärde kvartalet 2020.

Under perioden återköptes 825 000 egna aktier.

Helår 2021
Intäkterna för perioden uppgick till 19 723 MSEK (18 813). Den valutajusterade tillväxten uppgick till 10 procent (-8) och den organiska tillväxten var 6 procent (-9).

Rörelseresultatet (EBITA)1) uppgick till 1 961 MSEK (1 775) och rörelsemarginalen var 9,9 procent (9,4). Rörelsemarginalen exklusive Loomis Pay var 10,7 procent (9,8).

Resultat före skatt uppgick till 1 545 MSEK (1 096) och resultatet efter skatt var 1 104 MSEK (716).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 14,74 SEK (9,52) och efter utspädning till 14,73 (9,52).

Rörelsens kassaflöde2) uppgick till 1 620 SEK (2 218) motsvarande 83 procent (125) av rörelseresultatet (EBITA).

Den pågående coronapandemin hade under första kvartalet i år en negativ påverkan på intäkter och rörelseresultat jämfört med första kvartalet 2020. Under resterande del av 2021 var pandemins påverkan på intäkter och rörelseresultat sammantaget lägre jämfört med motsvarande kvartal 2020.

Utdelning, för 2020, 6,00 SEK per aktie (5,50) betalades under andra kvartalet. Styrelsen föreslår en utdelning för 2021 om 8,50 SEK per aktie (6,00).

Under 2021 har sammantaget 1 379 985 egna aktier återköpts.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2) Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

3 februari 2022

Ansvarig för investerarrelationer

Mobil: +1 281 795 8580
E-post: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 24 000 personer och omsatte 2021 cirka 19,7 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2022 kl. 08:00.