Loomis helårsrapport januari – december 2022

Ett starkt avslut på ett rekordår

Loomis levererade ännu ett starkt kvartal vilket ledde till att vi uppnådde rekordhöga intäkter och rörelseresultat för helåret 2022. En stark organisk tillväxt i samtliga segment har bidragit till den rekordhöga intäkten. Koncernens organiska tillväxt ökade till 11,8 procent (10,5) i kvartalet och 14,4 procent (5,6) för helåret.

Rörelsemarginalen (EBITA %) uppgick till 11,2 procent (11,2) i kvartalet och 10,8 procent (9,9) för helåret. Marginalen påverkades positivt av ökade volymer men något negativt av utmaningar på arbetsmarknaden samt ett ökat inflationstryck.

Kommentarer till helåret 2022 och kvartal 4

• Intäkter för helåret 2022 uppgick till 25 315 MSEK (19 723). Valutajusterad tillväxt var 15,9 procent (9,9) varav organisk tillväxt 14,4 procent (5,6). Periodens resultat för helåret 2022 uppgick till 1 602 MSEK (1 104).
  • Intäkter för kvartalet uppgick till 6 731 MSEK (5 325). Valutajusteradtillväxt var 12,1 procent (14,9) varav organisk tillväxt 11,8 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (594) och rörelsemarginal (EBITA) var 11,2 procent (11,2).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 745 MSEK (547) och rörelse­marginal (EBIT) före jämförelsestörande poster 11,1 procent (10,3).
  • Resultat före skatt uppgick till 619 MSEK (500) och resultat efter skatt uppgick till 508 MSEK (359).
  • Resultat per aktie före utspädning var 7,05 SEK (4,82) och efter utspädning 7,04 (4,82).
  • Rörelsens kassaflöde2) 584 MSEK (433) motsvarande 80 procent (75) av rörelseresultatet (EBITA).
  • Loomis AB har återköpt 661 000 egna aktier under kvartal 4. Styrelsen har beslutat att fortsätta med återköp av egna aktier under kvartal 1 2023.
  • Styrelsen föreslår en utdelning för 2022 om 12,00 SEK per aktie (8,50).

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2) Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com.

2 februari 2023

Jenny Boström
Ansvarig för investerarrelationer

Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2022 mer än 25 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2023 kl. 08.00.