Loomis helårsrapport januari – december 2023

Ett rekordår med god tillväxt och starkt kassaflöde

Loomis rapporterade rekordhöga intäkter i det fjärde kvartalet och den organiska tillväxten var 6,3 procent. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till den starka tillväxten och våra återkommande intäkter ökade avsevärt. Jag är också stolt att vi för helåret uppnådde intäkter på 28,7 miljarder kronor med en organisk tillväxt om 7,8 procent, vilket är i linje med vårt årliga genomsnittliga tillväxtmål för strategiperioden.

Rörelseresultatet (EBITA) i kvartalet ökade till 794 MSEK (754) och uppgick till 3 077 MSEK (2 735) för helåret. USA-segmentet hade ett starkt kvartal efter ett lyckat arbete med att effektivisera verksamheten. Europa och Latinamerika presterade också väl även om ett par områden inom segmentet kom in lägre än vad vi förväntat. Här vidtar vi åtgärder. Det operativa kassaflödet var starkt och uppgick till över 3 miljarder kronor för året, vilket är 100 procent av rörelseresultatet.

Kommentarer till helåret och kvartal 4

• Intäkter för helåret 2023 uppgick till 28 707 MSEK (25 315). Valutajusterad tillväxt var 9,0 procent (15,9) varav organisk tillväxt var 7,8 procent (14,4). Periodens resultat för helåret 2023 uppgick till 1 495 MSEK (1 602).
  • Intäkter för fjärde kvartalet uppgick till 7 415 MSEK (6 731). Valutajusterad ­tillväxt var 9,5 procent (12,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,8).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 794 MSEK (754). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,7 procent (11,2).
  • Jämförelsestörande poster i kvartalet uppgick till –101 MSEK (0) och avsåg huvudsakligen nedskrivning av goodwill samt effekter från devalveringen i Argentina i december.
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 737 MSEK (745) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,9 procent (11,1).
  • Resultat före skatt uppgick till 457 MSEK (619) och resultat efter skatt uppgick till 314 MSEK (508).
  • Resultat per aktie var före utspädning 4,41 SEK (7,05) och efter utspädning 4,40 (7,04).
  • Rörelsens kassaflöde2) för kvartalet uppgick till 1 326 MSEK (584) vilket motsvarar 167 procent (77) av rörelseresultatet (EBITA).
  • Cima S.p.A. är inkluderat från och med oktober och bidrar positivt före effekten av förvärvsredovisningen.
  • Styrelsen föreslår en utdelning för 2023 om 12,50 SEK per aktie (12,00).
  • Styrelsen har beslutat om återköp av aktier med stöd av bemyndigandet från årsstämman 2023.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2) Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com.

31 januari 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2024 kl. 07.30.