Loomis i Sverige utnämnt till Årets Blommande företag

Värdehanteringsföretaget Loomis har i Sverige fått utmärkelsen Årets Blommande företag av Majblommans Riksförbund efter att under tre år på ideell basis ha hanterat pengar från försäljningen av majblommor. I år har arbetet bedrivits av Loomis i Stockholm, Göteborg, och Malmö. Utmärkelsen delas ut av H.M. Drottning Silvia vid en ceremoni på Stockholm Slott den 13 september.

Enbart i år har Loomis hanterat drygt 5 miljoner kronor åt Majblomman. Totalt sedan samarbetet inleddes är summan uppe i ca 12 miljoner kronor. Arbetet sker koncentrerat i början av maj.

- Samarbetet med Majblomman är vårt första större initiativ inom samhällsengagemang och det känns därför extra roligt när det också uppmärksammas genom utmärkelsen. Förhoppningsvis har vi genom att ställa upp kostnadsfritt dragit ett strå till stacken för att så stor del som möjligt av Majblommans intäkter kan gå till behövande barn, säger Patrik Högberg, VD för Loomis i Sverige.

- Genom att totalt ca 30 företag ställer upp ideellt eller stödjer oss på andra sätt kan vi hålla nere kostnaderna för verksamheten och dela ut drygt 80 procent av det insamlade beloppet till behövan­de barn. Loomis bidrar inte bara till att hålla ner kostnaderna utan även till säkerheten när vi hanterar de pengar som skolbarn samlar in genom att sälja majblommor, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblommans Riksförbund.

Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation och arbetar för att förbättra barns villkor och bekämpa barnfattigdomen i Sverige. Under 2010 samlade Majblomman in ca 52,5 miljoner kronor varav 80 procent går till Majblommans ändamål.

2011-09-12

Patrik Högberg
VD Loomis Sverige

Telefonnummer: 08-522 246 26

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återför-säljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av mer än 370 operativa lokalkontor i 14 europeiska länder och i USA. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.