Loomis styrelse föreslår en vinstutdelning om 5,50 kronor per aktie för 2019

Med anledning av den osäkerhet som coronapandemin orsakat drog styrelsen för Loomis AB i mars tillbaka sitt ursprungliga förslag till årsstämman 2020 avseende utdelning om 11 kronor per aktie. Samtidigt meddelades att slutligt ställningstagande om utdelning avsågs ske på en extra bolagsstämma senare under året när konsekvenserna av coronapandemin bättre kan överblickas.

Styrelsen har nu gjort en förnyad bedömning av coronapandemins effekter och bolagets finansiella ställning. Styrelsens sammanvägda bedömning idag är att det finns skäl att fortsatt vara återhållsam med anledning av att pandemirisken i samhället kvarstår och att konsekvenserna därav även fortsatt är svåra att överblicka. Mot den bakgrunden har styrelsen idag beslutat att föreslå en utdelning för 2019 om 5,50 kronor per aktie (motsvarande totalt 413,74 miljoner kronor) för beslut på en extra bolagsstämma vilken förväntas hållas den 10 december 2020.

Mer information om den extra bolagsstämman lämnas inom kort i en separat kallelse. Som en försiktighetsåtgärd för att minska risken för spridning av coronaviruset har styrelsen beslutat att den extra bolagsstämman ska genomföras utan fysisk närvaro genom att aktieägare utövar sin rösträtt endast genom poströstning.

Loomis delårsrapport för januari–september 2020 publiceras den 5 november 2020 kl. 08.00.

Alf Göransson
Styrelseordförande

Kontakt: Carina Cederblad
carina.cederblad@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2019 21,0 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 november 2020 kl. 18:15.