Loomis under första halvåret 2009: Fortsatt förbättrad rörelsemarginal

Loomis redovisar ett rörelseresultatet (EBITA) [1] för första halvåret 2009 på 368 (303) MSEK, inklusive valutaeffekter om 67 MSEK, och en rörelsemarginal på 5,9 procent (5,7). Resultatet före skatt uppgick till MSEK 297 (220) och resultatet efter skatt till 208 (225) MSEK. [2]

Intäkterna steg till 6 205 (5 316) MSEK varav organisk tillväxt utgjorde –2 procent (3). Rörelsens kassaflöde på 288 (–150) MSEK uppgick till 78 procent av rörelseresultatet (EBITA). Förbättringen är bl a en följd av lägre kundfordringar och investeringar. Vinsten per aktie var 2,85 (3,08) SEK. [2] Andra kvartalet Rörelseresultatet (EBITA) för andra kvartalet uppgick till 183 (163) MSEK och rörelsemarginalen till 6,1 procent (6,1). Resultatet före skatt för andra kvartalet uppgick till 148 (119) MSEK och resultatet efter skatt till 103 (157)[2] MSEK. Intäkterna under andra kvartalet uppgick till 3 018 (2 669) MSEK. Loomis har under andra kvartalet gjort ett strategiskt viktigt förvärv på den för bolaget nya slovakiska marknaden genom köpet att Fenix, som är landets tredje största värdehanteringsföretag. Loomis har även förvärvat tillgångar och kundkontrakt från det finska säkerhetsskåps- och kontanthanteringsföretaget Ponsec Finland Oy under andra kvartalet. I juni fick Loomis svenska dotterbolag förnyad auktorisation att bedriva värdetransporter. - Målet att uppnå en rörelsemarginal på minst 8 procent senast 2010 kvarstår. För att vi ska nå målet är det nödvändigt att bedriva ett kontinuerligt koncernövergripande arbete med kostnadsreduktion och fokus på underpresterande lokalkontor. Vi måste även vara beredda att snabbt genomföra omstruktureringar som en följd av att marknaden mattas av och i vissa länder t o m minskar säger Loomis koncernchef Lars Blecko. 1) Resultat före räntor, skatt och avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar. 2) Föregående års resultat efter skatt påverkades positivt av utnyttjandet av tidigare ej värderade förlustavdrag i Storbritannien.