Loomis utser Stellan Abrahamsson till ny koncernriskchef

Stellan Abrahamsson har utsetts till riskchef för Loomiskoncernen och kommer att tillträda befattningen den 1 mars 2022. Stellan kommer från och med den 1 oktober i år arbeta parallellt med den nuvarande koncernriskchefen för att säkerställa en smidig överlämning. Stellan har omfattande kunskaper av riskarbete och är för närvarande oberoende rådgivare inom riskhantering för nordiska och internationella bolag. Utöver bred erfarenhet inom finansiell riskhantering från ett flertal olika befattningar inom bank och försäkring, har Stellan varit anställd som senior finansinspektör vid den svenska Finansinspektionen.

Stellan Abrahamsson kommer att ingå i Loomis koncernledning och rapportera till Loomis vd och koncernchef, Patrik Andersson.

Loomis nuvarande koncernriskchef, Martti Ojanen, kommer att tillträda en ny befattning som koncernansvarig för försäkringar, den 1 mars 2022, och rapportera till den nye koncernriskchefen.

3 juni 2021

Patrik Andersson
Vd och koncernchef

Epost: patrik.andersson@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 23 000 personer och omsatte 2020 cirka 18,8 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.