Ny Sverigechef för Loomis

Patrik Högberg har utsetts till ny VD för det börsnoterade värdehanteringsföretaget Loomis svenska dotterbolag. Han efterträder Kenneth Högman som övergår till att på heltid i koncernledningen ansvara för Loomis globala affärsutveckling, en uppgift som han sedan tidigare har haft parallellt med tjänsten som VD i Loomis Sverige AB.

Patrik Högberg kommer närmast från befattningen som VD för bokförlaget Norsteds Juridik. Han har även varit VD för Postens dotterbolag Svensk Kassaservice har därigenom erfarenhet av värdehantering. Han tillträder sin befattning senast den 1 juli 2009.

- Genom att Patrik Högberg har en bakgrund i Svensk Kassaservice har han erfarenhet av se vår verksamhet ur ett kundperspektiv vilket kommer att tillföra organisationen ny kunskap, konstaterar Loomis koncernchef Lars Blecko.

Loomis svenska verksamhet sysselsätter ca 1 300 medarbetare och omsätter ca 800 miljoner kronor.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 januari 2009 kl.13:30.