Organisk tillväxt, starkt kassaflöde och föreslagen höjd utdelning

Oktober – december 2013
Intäkterna för det fjärde kvartalet uppgick till 2 928 MSEK (2 852) och både den valutajusterade tillväxten och den organiska tillväxten uppgick till 3 procent (2 respektive 0).

Rörelseresultat (EBITA)1) för perioden uppgick till 295 MSEK (310) och rörelsemarginalen var 10,1 procent (10,9). Justerat för den positiva engångsposten om 25 MSEK som under det fjärde kvartalet 2012 redovisades i USA till följd av omvärderingar av sjukvårds- och olycksavsättningar var rörelsemarginalen för det fjärde kvartalet 2013 0,1 procentenheter bättre än föregående år.

Resultat före skatt uppgick till 274 MSEK (321) och resultat efter skatt uppgick till 197 MSEK (222).

Resultat per aktie var 2,62 SEK (3,04) före utspädning och 2,62 SEK (2,93) efter utspädning.

Rörelsens kassaflöde på 321 MSEK (313) motsvarade 109 procent (101) av rörelseresultatet (EBITA)1).

Januari – december 2013
Intäkterna för helåret 2013 uppgick till 11 364 MSEK (11 360). Den valutajusterade tillväxten uppgick till 2 procent (3) och den organiska tillväxten utgjorde 2 procent (0).

Rörelseresultatet (EBITA)1) för perioden uppgick till 1 099 MSEK (1 019) och rörelsemarginalen förbättrades till 9,7 procent (9,0).

Resultat före skatt uppgick till 1 038 MSEK (932) och resultat efter skatt till 736 MSEK (650).

Resultat per aktie var 9,83 SEK (8,90) före utspädning och 9,78 SEK (8,60) efter utspädning.

Rörelsens kassaflöde på 957 MSEK (860) motsvarade 87 procent (84) av rörelseresultatet (EBITA)1).

Styrelsen föreslår en utdelning för 2013 med 5,00 SEK (4,50) per aktie.

– Jag kan konstatera att trenden av årliga förbättringar av rörelsemarginalen fortsätter och att vi är på god väg att nå vårt rörelsemarginalmål om 10 procent under 2014. 2013 var det mest framgångsrika året både vad gäller rörelsemarginal och periodens resultat sedan Loomis börsintroducerades 2008 säger Loomis VD och koncernchef Jarl Dahlfors.

1)Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2014-02-04

Jarl Dahlfors
Email: jarl.dahlfors@loomis.com

Ekonomi- och finansdirektör
Email: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 februari 2014 kl. 08.00 CET.