Patrik Andersson slutar som vd och koncernchef för Loomis

Patrik Andersson har meddelat styrelsen i Loomis AB att han avser att avsluta sin operativa karriär och därför vill lämna sin roll som vd och koncernchef för Loomis, en roll han tillträdde 2016. Patrik Andersson fortsätter i sin nuvarande roll till dess att en efterträdare tillträder, men kommer att sluta senast under andra kvartalet 2023.

Ordförande Alf Göransson säger:

”Patrik Andersson har utfört sitt uppdrag på ett mycket bra sätt. Under hans tid inom koncernen har Loomis positionerat sig inför framtiden med en tydlig strategi att utveckla den befintliga kärnaffären, men också för att ta nya steg uppåt i värdekedjan inom kontanthantering och nya betaltjänster. Vi respekterar Patriks önskan och tackar för hans goda arbete.”

Vd och koncernchef Patrik Andersson säger:

”Loomis har en tydlig, klar och framgångsrik strategi och står starkt och väl rustat för framtiden. Den senaste kvartalsrapporten visar att vi har hanterat pandemins påverkan på verksamheten på ett utmärkt sätt. Det är därför en lämplig tidpunkt för mig att avsluta min operativa karriär för att få mer tid till andra intressen och min familj. Jag är både hedrad och stolt över att ha fått möjligheten att leda Loomis tillsammans med alla kompetenta medarbetare under en spännande period.”

Arbetet med att rekrytera en ny vd och koncernchef har påbörjats.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com.

9 februari 2022

Alf Göransson
Styrelseordförande

Kontakt: Carina Cederblad
carina.cederblad@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 24 000 personer och omsatte 2021 cirka 19,7 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2022 kl. 08:00.