Prestigefullt värdehanteringsuppdrag i Turkiet

Loomis turkiska dotterbolag har tecknat ett treårsavtal med HSBC i Turkiet gällande värdehanteringstjänster. Avtalet, som initialt sträcker sig över tre år, innebär att Loomis kommer att förse ca 260 bankkontor och ca 470 uttagsautomater i 16 städer med kontanter. Centrala städer för avtalet, som innefattar både värdetransport- och kontanthanteringstjänster, är huvudstaden Ankara och hamnstaden Izmir. För att kunna hantera de nya volymerna kommer Loomis Turkiet att investera i förbättrad infrastruktur genom att öppna tre nya lokalkontor samt att väsentligt bygga om existerande lokalkontor.

– Avtalet samt öppnandet av nya lokalkontor innebär att vi tar ett viktigt steg mot att bli en rikstäckande aktör samtidigt som vi för första gången får ta hand om hela kontanthanteringen för en stor kund i Turkiet. Turkiet är en viktig tillväxtmarknad med en låg grad av outsourcing, vilket innebär goda möjligheter för expansion, säger Loomis VD och Koncernchef Lars Blecko.

I början av 2013 har Loomis även vunnit ett flertal andra prestigefulla kontrakt i Turkiet. Ett av dessa är ett tvåårigt avtal med Istanbuls tunnelbana, Istanbul Ulasim, där Loomis kommer att förse biljettautomater och ingångsspärrar längs fem tunnelbanelinjer med kontanter men även ansvara för uppräkningen av kontanterna.

Loomis har också förlängt samt erhållit ett utökat uppdrag med ING i Turkiet. Det förnyade avtalet sträcker sig över tre år och omfattar mer än 200 av INGs bankkontor i Turkiet.

Det sammanlagda årliga kontraktsvärdet för HSBC, Istanbul Ulasim och ING uppgår till cirka 40 MSEK.

2013-05-28

Lars Blecko
VD och Koncernchef

Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.
Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj 2013 kl. 08:00.