Rörelsemarginalens positiva utveckling fortsätter

Januari-september 2012
Loomis rörelseresultat (EBITA)1)för årets nio första månader 2012 uppgick till 709 (646) MSEK, inklusive negativa valutaeffekter om 1 MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 8,3 procent (8,0).

Intäkterna uppgick under perioden till 8 507 MSEK (8 092). Den organiska tillväxten utgjorde 0 procent (1).

Resultatet före skatt uppgick till 611 MSEK (497) och resultatet efter skatt till 428 MSEK (333).

Rörelsens kassaflöde på 547 MSEK (466) motsvarade 77 procent (72) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultat per aktie var 5,86 SEK (4,56) före utspädning och 5,66 SEK (4,41) efter utspädning.

Tredje kvartalet 2012
Rörelseresultatet (EBITA)1)för tredje kvartalet uppgick till 272 MSEK (273) inklusive negativa valutaeffekter om 14 MSEK. Rörelsemarginalen som ökade till 9,8 procent (9,5) inkluderar en engångskostnad om 16 MSEK relaterad till en förlorad rättstvist i Danmark. Justerat för denna engångskostnad uppgick marginalen till 10,3 procent.

Intäkterna under det tredje kvartalet uppgick till 2 788 MSEK (2 882). Den organiska tillväxten utgjorde -2 procent (1).

Resultatet före skatt för det tredje kvartalet uppgick till 234 MSEK (247) och resultatet efter skatt till 164 MSEK (165).

Rörelsens kassaflöde på 362 MSEK (277) motsvarade 133 procent (102) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultatet per aktie var 2,24 SEK (2,26) före utspädning och 2,17 SEK (2,18) efter utspädning.

– Under tredje kvartalet har vi framgångsrikt tecknat nya kontrakt med stora volymer i bland annat Sverige och Frankrike. Detta kombinerat med den fortsatt starka utvecklingen av marginalen under tredje kvartalet gör att vi är på god väg att nå marginalmålet om en rörelsemarginal (EBITA) på 10 procent senast 2014, säger Loomis vd och koncernchef Lars Blecko i en kommentar till delårsrapporten.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader samt jämförelsestörande poster.

2012-11-09

Lars Blecko
VD och Koncernchef

Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 november 2012 kl. 08:00.