Starkt andra kvartal med förbättrad rörelsemarginal och organisk tillväxt

Första halvåret 2013
Loomis rörelseresultat (EBITA)1) för första halvåret 2013 uppgick till 494 (437) MSEK och rörelsemarginalen ökade till 8,9 procent (7,6).

Intäkterna för perioden uppgick till 5 538 MSEK (5 720) och den valutajusterade tillväxten uppgick till 1 procent (6) och den organiska tillväxten utgjorde 0 procent (1).

Resultat före skatt uppgick till 470 MSEK (377) och resultat efter skatt till 331 MSEK (264).

Rörelsens kassaflöde på 268 MSEK (185) motsvarade 54 procent (42) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultat per aktie var 4,45 SEK (3,62) före utspädning och 4,40 SEK (3,49) efter utspädning.

Andra kvartalet 2013
Rörelseresultatet (EBITA)1) för det andra kvartalet uppgick till 276 MSEK (225) och rörelsemarginalen förbättrades till 9,8 procent (7,8).

Intäkterna under det andra kvartalet uppgick till 2 832 MSEK (2 898). Den valutajusterade tillväxten och den organiska tillväxten uppgick till 2 procent vardera (3 respektive 1).

Resultat före skatt uppgick till 236 MSEK (188) och resultat efter skatt uppgick till 166 MSEK (131).

Rörelsens kassaflöde på 211 MSEK (127) motsvarade 76 procent (56) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultat per aktie var 2,21 SEK (1,80) före utspädning och 2,21 SEK (1,74) efter utspädning.

Vi kan vi glädjas åt ett kvartal med god resultatutveckling och ett starkt kassaflöde samtidigt som vi har återfått en positiv organisk tillväxt i både Europa och USA säger Loomis VD och koncernchef Lars Blecko. Han kommenterar vidare att Loomis kontinuerliga arbete med att erbjuda högkvalitativa tjänster resulterat i att ett flertal viktiga kontrakt har vunnits under de senaste kvartalen.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader samt jämförelsestörande poster.

2013-08-01

Lars Blecko
VD och Koncernchef

Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 augusti 2013 kl. 08:00.