”Jag gläds åt att kontanterna äntligen hamnar på den politiska dagordningen”

Report this content

Det är viktigt att kontanterna som ett lagligt betalmedel inte marginaliseras, konstaterar finansmarknadsminister Niklas Wykman på dagens pressträff med anledning av tillsättandet av en utredning om möjligheten att betala kontant.

- Jag gläds åt att frågan äntligen hamnar på den politiska dagordningen. Detta är nödvändigt. Kontanternas stora betydelse i samhället har påtalats under flera år. Nu senast larmade Sveriges 21 länsstyrelser att situationen gällande grundläggande betaltjänster i landet är helt ohållbar, säger Karin Stålhandske vd Loomis Sverige AB

Uppdraget att se över kontanternas ställning i samhället kommer att ges till Dennis Dioukarev, riksdagsledamot och ledamot i finansutskottet. Utredningen ska vara klar i december 2024.

- Det är bråttom nu! Vi har ett storkrig i Europa samtidigt som hela Sverige lämnas oskyddat mot hackerattacker när kontanterna nedmonteras. Vi ser ett behov att utreda kontantfrågan i sin helhet för att vi ska ha ett robust betaltjänstsystem i freds- som i kristider för alla medborgare i Sverige, säger Karin Stålhandske, .

För mer information:

Presschef Ann Kristin Rönnerbäck, 079 006 78 82

annkristin.ronnerback@loomis.com

Om Loomis Sverige

Loomis Sverige AB erbjuder kontanthantering, digitala betaltjänster och värdetransporter. Valfrihet är viktigt för oss; alla ska kunna betala på det sätt som passar just dem. Vårt företag präglas av mångfald och inkludering, det är bra för våra kunder och vår verksamhet. Vi är 650 medarbetare och finns på 12 orter runt om i landet.