Loomis vill nå unga vuxna att börja använda riktiga pengar

Report this content

Hur får man unga vuxna att börja använda riktiga pengar? 20 - 30 åringar har i dag knappt koll på hur riktiga pengar ser ut…
Den utmaningen gav Loomis Sverige till ett antal byråer i höstas. "Många idéer var bra, men vi valde Spoon som hade ett riktigt spännande koncept", säger Karin Stålhandske vd Loomis Sverige.

Cyberattacker, krig och sabotage av kraftledningar. Överbefälhavare Micael Bydén varnar på konferensen Folk och försvar för risken för krig i Sverige och uppmanar alla svenska medborgare att mentalt förbereda sig på detta scenario. MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar att alla svenskar bör ha kontanter i olika valörer hemma. Det ökar möjligheten att klara sig under exempelvis en längre störning i betalsystemet.

Det råder knappast brist på saker som kan gå fel när det kommer till våra digitala pengar. Samtidigt är vi svenskar ett av de folk i världen som använder minst kontanter och gör flest digitala betalningar.

Klokt att ha riktiga pengar

– Med den situation vi ser i världenoch sårbarheten med digitala betalningar, är det klokt att ha riktiga pengar hemma och även börja använda riktiga pengar, säger Karin Stålhandske, vd Loomis Sverige AB.

Men för att nå ut med detta till unga svenskar mellan 20 och 30 år krävs det också att budskapet är enkelt att ta till sig – och gärna lite kul.

Relation till riktiga pengar

– De som är äldre har en relation till känslan av pengar, men det har inte alla unga. Vi vill få dem att förstå den känslan och börja reflektera kring varför det är så viktigt att ha riktiga pengar hemma, säger Lina Skafvenstedt, kreatör på Spoon.

Kampanjen "Inget slår känslan av pengar. Riktiga pengar", är uppdelad i flera delar med start i januari, #Riktigapengar, gå live på Meta och TikTok.

Ann-Kristin Rönnerbäck
Head of Communication