2007 – ett fantastiskt domänår

Trenderna under 2007 visar att priserna på de olika domäntyperna generellt sett sjunker och att många passar på att komplettera den populära .se-domänen med andra domäntyper som t ex .com och .eu.

– Under 2008 tror vi att .eu kommer att bli betydligt populärare bland svenska företag. Redan idag är intresset för .eu-domäner betydligt större i Sverige med nästan 100 000 registrerade domäner, än bland våra nordiska grannar, med hänsyn till antal invånare, säger Jimmie Eriksson, kontorschef på Loopia i Västerås.

För Loopias del innebar 2007 att antalet domännamn som företaget administrerar åt sina kunder ökade med över 50 % till strax över 300 000. Under året tillkom ungefär 110 000 nya domännamn vilket gjort 2007 till det enskilt bästa domänåret sedan företagets start 1999. Genom generella prissänkningar och Loopias kontinuerliga effektivisering av domänhanteringen har Loopia under 2007 kunnat sänka priset på hela 14 av de 18 domäntyper som företaget säljer.

– Det är verkligen positivt att allt fler företag och privatpersoner upptäcker och värdesätter fördelarna med ett eller flera egna domännamn, säger Eriksson. Under året har vi fått mycket värdefull feedback från våra kunder som visar att de i första hand efterfrågar enkel domänhantering, också av större domänportföljer, effektiv registrering, bra support och låga priser.

En av många anledningar till Loopias domänframgångar är tjänsten LoopiaDNS. Det är idag en av landets främsta domäntjänster och erbjuds alla domäninnehavare helt kostnadsfritt. Den är således tillgänglig även för domäninnehavare till andra ombud. Under 2008 kommer tjänsten att genomgå en stor uppdateringsprocess för ännu bättre funktionalitet, prestanda och säkerhet. Det finns således bara fördelar att skaffa ett domännamn redan idag. Ett kostnadsfritt LoopiaDNS-konto skapar du på adressen www.loopia.se/loopiadns/.

* Källa: .se statistik är hämtad från .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur.