Loopia gör Sveriges internet grönare - flyttar till EcoDataCenters klimatpositiva datacenter

Loopia AB, Sveriges största domän- och webbhotellsleverantör, gör gemensam sak med EcoDataCenter för att skapa en hållbar upplevelse online. Våra digitala vanor riskerar att stå för en ökande procent av våra utsläpp och som det största och snabbast växande webbhotellsföretaget i Sverige tänker Loopia AB leda den positiva förändringen. I och med flytten blir en stor del av Sveriges hemsidor klimatpositiva i ett andra led.

- Vi är Sveriges största och snabbast växande företag inom domän- och webbhotell, därför är det viktigt att vi gör positiva förändringar. Hållbarhet angår oss alla och vi går nu i bräschen för att sätta en ny industristandard, säger Hannah Johnsson Bittmann, Head of Sweden. Målet är att hjälpa våra kunder till grönare IT.

Att Loopia flyttar sina tjänster till ett klimatpositivt datacenter gör att en betydande del av Sveriges hemsidor kommer bli klimatpositiva i ett andra led. Många företag och verksamheter får en klimatpositiv närvaro på internet om de har sina hemsidor och tjänster hos Loopia.

EcoDataCenter lanserade världens första koldioxidpositiva datacenter 2018 och har ett brett utbud av tjänster som förenar säkerhet och flexibilitet med en nivå av hållbarhet ur flera aspekter. Anläggningen i Falun är byggd helt i trä och drivs till 100% av förnybar el. Den värme som alstras tas tillvara av kommunägda Falu Energi & Vatten och används där antingen direkt för uppvärmning eller till torkning av biobränsle. En helt unik lösning som gör datacentret klimatsmart på riktigt. Utöver detta har anläggningen en extremt hög fysisk och teknisk säkerhetsnivå.

- Vi har kapacitet att möta Loopias höga krav på säkerhet, hållbarhet och tillgänglighet. Detta är ett stort steg för Loopia och vi hoppas att fler företag följer deras goda exempel och klimatsäkrar sina IT-baserade tjänster, säger Dan Andersson, driftsansvarig för EcoDataCenters anläggning i Falun.

Taggar: