Rekordmånga nya .se-domännamn under 2017

Rusningen efter .se-domäner var större än någonsin under 2017. Nära 675 000 nya registreringar gjordes under förra året, en ökning med över 130 procent från 2016 och nytt rekord. Det visar statistik som webbhotellet Loopia sammanställt från IIS.

– Den rekordhöga siffran tyder på att intresset för toppdomänen .se ökar både i och utanför Sverige. Det gör det extra viktigt för privatpersoner och företagare att registrera och skydda företagsnamn, varumärken och idéer som .se-domännamn innan någon annan hinner före, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

Antalet nyregistrerade .se-domännamn under 2017 är det högsta antalet någonsin och mer än dubbelt så många som det tidigare rekordet från 2011. Då nådde antalet strax över 300 000. Under det sista kvartalet 2017 registrerades nästan 310 000 nya .se-domännamn, över 20 000 fler nyregistreringar än det totala antalet under 2016.

Antalet aktiva .se-domännamn låg vid årsskiftet 2017/2018 på cirka 1,9 miljoner, en ökning med över 30 procent på tolv månader.

2018 inleds nästan lika starkt som föregående år
Under årets första månad gjordes cirka 25 500 nyregistreringar av .se, en minskning med knappt tre procent i jämförelse med januari 2017 då antalet låg på strax över 26 000.

– Att finnas på internet med e-post och hemsida är viktigt för både privatpersoner och företag. Det bekräftas av Loopias rapport Svenska företag på webben 2017 där hela 96 procent av svenskarna svarar att de förväntar sig att företag har en hemsida vars webbadress ofta består av ett .se-domännamn, säger Jimmie Eriksson.

Tipslista: Det här är viktigt att tänka på när du väljer domännamn

1. Välj ett domännamn som överensstämmer med ditt företagsnamn för att minska förvirring och enkelt hittas på webben.
  2. Välj ett domännamn som är lätt att komma ihåg, uttalas så som det skrivs och inte är en förkortning.
  3. Komplettera ditt domännamn med vanliga felskrivningar och stavfel (till exempel loopia.se och lopia.se) samt med och utan specialtecken som till exempel å, ä, ö.

Taggar: