Centralasien nytt lockande resmål 2019

Report this content

Svenska resenärer har börjat se sig om efter nya exotiska destinationer i Asien. Sri Lanka är en av de mest efterfrågade destinationerna just nu och även Centralasien som Kazakstan, Uzbekistan och Kirgizistan väntas öka under 2019, spår Lotus Travels produkt- och hållbarhetsansvarig Linda Svensson.

Sri Lanka är en av de destinationer som ökar mest i popularitet just nu och landet ligger även etta på Lonely Planets lista över de hetaste resmålen 2019. Det är inte svårt att förstå varför. Landet bjuder på härliga stränder, intressant kultur och ett rikt djurliv.

- Vi ser en stor ökning på både gruppresor och skräddarsydda resor till Sri Lanka. Eftersom det är en relativt liten ö så det är lätt att kombinera kultur med safariturer och avslappnat strandhäng, säger Linda Svensson, produkt- och hållbarhetsansvarig på Lotus Travel.

Centralasien, med länder som Kazakstan, Uzbekistan och Kirgizistan, har varit relativt outforskat för många, men intresset spås öka under 2019. Dessa länder lockar med storslagen natur, annorlunda kulturupplevelser och intressant historia. I Europa fortsätter resor till Balkanhalvön att öka.

- Balkanhalvön har redan varit på gång ett par år men eftersom tågresor blivit väldigt populärt så tror jag att det kommer att bidra till det ökande intresset. Och det med all rätt, området är prisvärt, har lång kust mot Adriatiska havet, god mat och väldigt gästvänliga människor, säger Linda Svensson.

På grund av att fler önskar minska sin klimatpåverkan har tågresor fått ett stort uppsving även till Asien, vilket bland annat märks på en ökad efterfrågan på resor med Transsibiriska järnvägen.

- Vi märker också att fler vill åka till destinationer och platser ”off the beaten track”. Man vill hitta nya, exotiska resmål och platser som inte alla besökt än, som till exempel den indiska ögruppen Lackadiverna, säger Linda Svensson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elby Kwok Drewsen, vd Lotus Travel Group, tel: 08-545 188 40, e-post: elby@lotustravel.se
Linda Svensson, produkt- och hållbarhetsansvarig Lotus Travel, tel: 08-545 188 44, linda@lotustravel.se

Lotus Travel är ett svenskt företag som grundades 1991. Med upplevelsen i fokus arrangerar Lotus Travel guidade gruppresor, temaresor och skräddarsydda resor till Kina, övriga Asien samt noga utvalda resmål i resten av världen. Alltid med målsättningen att presentera de allra största sevärdheterna, men också det genuina, det som finns bakom det uppenbara. Sedan 2016 ingår även Svensk Kinesiska Resebyrån i Lotus Travel Group.

Taggar:

Citat

Vi märker att fler vill åka till destinationer och platser ”off the beaten track”. Man vill hitta nya, exotiska resmål och platser som inte alla besökt än, som till exempel den indiska ögruppen Lackadiverna.
Linda Svensson, produkt- och hållbarhetsansvarig på Lotus Travel