Mycket höga metallhalter i borrhål i Pahtohavare

Lovisagruvan har ingått avtal med australiska Hannans Reward Ltd. om att utveckla kopparfyndigheten Pahtohavare strax söder om Kiruna.

Mineraltillgången i Centrala Pahtohavare har i augusti 2013 bedömts av oberoende konsultföretaget SRK på uppdrag av tidigare ägare. SRK´s arbete resulterade i bedömningen att kopparoxidmineraliseringen i det område som benämns ”Centrala Pahtohavare” innehåller en antagen mineraltillgång om 1,4 Mton, (Inferred Resource enligt JORC-koden), med 1,81 % koppar och 0,6 g guld per ton.

Genom fas 1 i överenskommelsen med Hannas Reward Ltd. erhåller Lovisagruvan

20 % av Pahtohavareprojektet för sitt åtagande att:

-dels genomföra ytterligare borrningar som både ökar kunskapen om mineraliseringen och ger material till mera omfattande lakningstest

-dels göra ytterligare lakningstest

-dels en kontant betalning av 1 MSEK till Hannans Reward Ltd.

Betalningen har erlagts och arbetena pågår.

Om Lovisagruvan efter genomfört program enligt ovan väljer att fortsätta sitt engagemang erhålls ytterligare 15 % så att andelen blir 35 %. Om hela utvecklingsarbetet fram till s.k. Feasibilty Study slutförs blir Lovisagruvans andel 75 %.

Ett borrprogram om totalt 8 diamantborrhål omfattande 760 meter har just avslutats (tabell med information om enskilda borrhål mm återfinns i det till detta meddelande bifogade, av Hannans Reward författade pressmeddelandet till Australian Stock Exchange daterad 150827, www.hannansreward.com).

För det mest lovande borrhålet, PADH 15001, borrat 55° mot öster, har nu analysresultat kommit och utomordentligt goda halter har konstaterats:

I ett 53 meter långt parti längs med borrkärnan har i genomsnitt 3.36% koppar och 0.89 g/t guld rapporterats från ca 5,2 meters djup.

Inom detta 53 meter långa intervall kan två zoner urskiljas, dels en övre zon från 7,2 meters djup som längs med borrkärnan innehåller 14 meter med 2,03% Cu och 0,53 g/t guld

Dels en djupare zon som från 40 meters djup längs med borrkärnan innehåller 14,2 meter med 9,60% Cu och 2,43 g/t guld.

Inom dessa finns också flera smala zoner med ännu högre halter t.ex. finns från 47,5 meters djup en 4 meter lång zon som längs med borrkärnan håller 23,26% Cu och 3,62 g/t guld.

Analyserna av övriga borrhål väntas bli klara under den närmaste tiden.

Borrprogrammet som helhet har visat att Pahtohavare Centrala är mycket mer komplex än vad som tidigare tolkningar gett vid handen. Det genom borrningar nu undersökta området har visat på förekomst av såväl kraftig brecciering, flera förkastningar, veckning samt sekundär omflyttning av den primära koppar-guld-mineraliseringen genom vad som på fackspråk kallas ”supergene enrichment”, dvs. genom vittringsprocesser som, enkelt uttryckt, har lakat ur, transporterat bort, och sedan åter anrikat metallerna i anslutning till en fossil grundvattenyta.

De nämnda förkastningarna i kombination med den sekundära omflyttningen av metallerna gör att tidigare geologiska modeller för Pahtohavare Centrala måste revideras och tidigare information måste omtolkas. Detta kommer att påbörjas successivt i takt med att resultat av karteringar och fortsatt analysering blir tillgängliga. I ljuset av detta kan den fulla betydelsen av det överraskande positiva resultatet av analyseringen av PADH15005 ännu inte beskrivas.

I det av Hannans tidigare omnämnda pressmeddelandet finns analysresultat för hela det nu analyserade borrhålet och via länk på Hannans hemsida kan man under flikarna: ”Projects”, ”Sweden”, ”Pahtohavare” återfinna såväl tidigare rapporter som uppgifter om tidigare borrhål i området.

Lovisagruvans projektledare och geolog är Stefan Sädbom. Han har samarbetat med Hannans Rewards geolog Amanda Scott som är en kompetent person enligt den s.k.

JORC- koden.

Göran Nordenhök