Pressmeddelande den 23 oktober 2023

Lovisagruvan har erhållit undersökningstillstånd inom Åboda Nr 2 omedelbart intill befintligt brytningsområde.

Det nya undersökningstillståndet är ca 175 ha och ligger i kontakt, omedelbart sydväst om nuvarande brytningsområde i Lovisagruvan. Lovisagruvans mineralisering har sedan 2019 följts med undersökningsort på drygt 400 meter genom område C mot sydväst och nådde ända fram till gränsen för bearbetningskoncessionen under andra kvartalet 2023.

Vid koncessionsgränsen har mineraliseringen oförändrad riktning, variation i halt och bredd som i område C, och då vi nu beviljats undersökningstillstånd för området som inrymmer fortsättningen kan undersökningarna fortsätta söderut.

I det nya området finns redan fyra historiska borrhål som enligt äldre rapporter övertvärat mineralisering som till halt och bredd påminner om den mineralisering som brutits i område C inom det befintliga koncessionsområdet. De historiska borrhålen är inte kvalitetssäkrade, men finns spridda över en sträcka i strykningsriktningen med som längst ca 550 meter från nuvarande brytningsgräns, och inom det nu beviljade undersökningstillståndet Åboda Nr 2.

Det nya undersökningstillståndet täcker totalt en dryg kilometer i mineraliseringens strykningsriktning vilket ger goda förutsättningar att undersöka om området har potential att väsentligt utöka Lovisagruvans livslängd.

Göran Nordenhök 070 511 32 12

nordenhok.g@gmail.com

Denna information är sådan information som Lovisagruvan AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-10-23 08:30 CEST.