Pressmeddelande den 28 september 2023

Lovisagruvans leveranser till Boleslaw upphör. Alternativa lösningar bearbetas.

Lovisagruvans polska kund Boleslaw har en anrikningsanläggning med en kapacitet på ca 700 kton per år medan våra leveranser endast uppgår till knappt 30 kton, dvs mindre än 5 % av deras kapacitet. Då Boleslaw meddelat att annan planerad mycket stor malmleverans har uteblivit eller försenats med minst ca 2 år blir anrikningskostnaden för hög med endast våra leveranser, även om de samlas för bearbetning i kortare produktionskampanjer.

Sammantaget blir fortsatta leveranser därför inte ekonomiskt försvarbara för Boleslaw som därför nu valt att avsluta vårt samarbete.

Lovisagruvan har levererat malm i 8 år till Boleslaw och situationen liknar nu den 2016 när Boliden/Garpenberg avbröt samarbetet efter drygt 10 år, i samband med att deras nya betydligt större anrikningsverk togs i drift. Det tog då nästan 1 år av tester och förhandlingar innan alternativet med leveranser till Boleslaw kom i gång på långsiktig bas.

På kort sikt har vi nu fått ett likviditetsproblem som måste lösas. Det är då viktigt att veta att malmen tål att lagras vilket illustrerades för 8 år sedan vilket har sin betydelse i finansieringsdiskussioner. Nya möjliga mottagare av vår malm har redan identifierats och provkvantitet har levererats.

Ett långsiktigt perspektiv motiverar troligen ett eget anrikningsverk då livslängden på vår mineralfyndighet har förlängts. Ett eget anrikningsverk skulle ge ett betydande resultatlyft då det skulle ge högre procent betalbart metallinnehåll och dessutom att transportkostnaderna skulle reduceras väsentligt. Detta sistnämnda skulle även ha en gynnsam miljöeffekt i form av lägre koldioxidutsläpp. Våra studier av anrikningsfrågan har givit indikationer om goda metallutbyten och redan nu i oktober kommer test att påbörjas i en avancerad testmiljö för att få detta bekräftat. Det skulle även innebära ett förbättrat marknadsläge då långt fler alternativa kunder kan nås genom att metallkoncentrat tål längre transporter än malm.

Denna information är sådan information som Lovisagruvan AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-09-28 08:30 CEST.