Pressmeddelande den 8 december 2023

Lovisagruvan har inlett pilotförsök inför byggande av eget anrikningsverk.

Flera faktorer gör att projektet att ”Bygga eget anrikningsverk” framstår som alltmer attraktivt. METSO har engagerats för att genomföra ett pilotförsök som leder till ett säkrare beslutsunderlag.

Lovisamalmens höga metallhalt gör att utsläpp från själva gruvproduktionen av t.ex. koldioxid blir relativt låg per kilo producerad metall. Den höga metallhalten gör också att malmen med lönsamhet kan fraktas relativt långt vilket visats under perioden 2016 till 2023 då den gått ca 150 mil till anrikning i södra Polen. Fraktkostnader och utsläpp från transporterna har dock gjort det angeläget att minska fraktvolymen. Genom egen anrikning skulle mängden gråberg minskas med ca 85%, vilket skulle sänka kostnaderna samt koldioxidutsläppen.

Metallutbytet är alltid en osäkerhetsfaktor när man skall anrika en mindre mängd malm vid ett större anrikningsverk och det som blir betalbart i en förhandling innebär en viss metall- och därmed en värdeförlust för gruvan. I ett eget verk får man fullt betalt. Det pilotförsök som nu är i gång syftar till att praktiskt visa att de metallutbyten som preliminärt förutskickats kan uppnås.

För att bedriva en långsiktigt hållbar gruvverksamhet måste prospektering över tid tillföra nya fynd till mineraltillgången. Lovisagruvan bedriver sedan länge prospektering i närområdet och har nyligen fått tillstånd att undersöka ett nytt område utanför den befintliga bearbetningskoncessionen. Skulle mineraltillgången kunna ökas genom nyfynd betyder det att anrikningsverkets kapitalkostnad kan fördelas på en större volym över längre tid vilket reducerar kostnaden per ton.

Innan ett nytt anrikningsverk kan tas i bruk är det angeläget att finna avsättning för en del av den löpande malmproduktionen. Av inte minst miljö- och hållbarhetsskäl och Lovisagruvans strävan mot en så fossilfri produktion som möjligt är det nu vår ambition att hitta ett alternativ på så nära håll från gruvan som möjligt. Rent tekniskt/teoretiskt finns sådana alternativ till och med i Sverige. Med de ambitioner som nyligen annonserats av Miljö- och Näringsdepartementet vilket bejakats av svensk gruvindustri borde därför en lösning på detta kunna nås.

Denna information är sådan information som Lovisagruvan AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-12-08 08:45 CEST.