• Loyaltek/

UnityCard - ett nytt och tryggt sätt för myndigheter att tillhandahålla ekonomiskt stöd till behövande i Coronatider

Report this content

I takt med att Corona-kurvorna över drabbade individer sakta men säkert planar ut, funderar politiska ledare i Sverige och världen över hur omstarten av ekonomierna ska ske efter krisen. Samtidigt återstår att se om alla krisåtgärder som satts in är tillräckliga. Inte minst att se till att stödet når de som behöver det tillräckligt snabbt.

UnityCard är resultatet av en idé att bistå lokala myndigheter och kommuner runtom i Europa med att erbjuda ett riktat stöd på ett snabbt, effektivt och kontrollerat sätt till medborgare och företag.

UnityCard är ett betalkort och utformat så att användningen kan styras på olika sätt – antingen för användning i ett visst geografiskt område (till exempel en kommun) eller för betalning i vissa typer av butiker eller företag, till exempel inom hotell, restauranger, barer, frisörer etcetera. Många branscher har det extra besvärligt eller har kanske till och med tvingats stänga helt på grund av krisen. UnityCard är framtaget som ett av instrumenten för att stimulera den lokala ekonomin igen. Tanken är att stimulera lokala verksamheter istället för att pengarna spenderas på till exempel utländska e-handelsplatser. Bakom UnityCard står de båda europeiska fintech-pionjärerna Loyaltek och Paynovate.

- Oavsett om det handlar om att stödja lokal handel eller för att hjälpa en enskild familj med mat på bordet, är det många som snabbt behöver få del av myndigheternas stödpengar och att mildra effekterna av en ekonomi på tomgång, säger Robert Masse, grundare och vd för Loyaltek.

UnityCard laddas och omladdas med en valfri summa pengar och fungerar sedan precis som ett vanligt betalkort på köpstället. Giltighetsperioden kan anpassas efter funktion och behov. Användare kan kontrollera saldot via en QR-kod på baksidan. Den utfärdande myndigheten har möjlighet att övervaka, analysera, hantera och till och med i realtid justera hur korten kan användas.

- UnityCard startade som ett socialt engagemang bland våra utvecklingsteam, som ville göra något positivt i dessa oroliga tider. Resultatet gjorde att vi ville ta det vidare och initiera de nödvändiga partnerskapen för att kunna erbjuda UnityCard över hela Europa. Implementeringskostnaderna hålls till ett minimum och är bara bråkdel av vad de brukar vara. Vi tar heller inte ut någon avgift på transaktionerna. avslutar Robert Masse.

För två år sedan levererade man 12 000 kort till World Food Programme för humanitärt bistånd och

lösningen som UnityCard bygger på hjälpte till i Tyskland under migrationskrisen för något år sedan. Loyaltek delade då ut tiotusentals kort till lokala myndigheter för att hantera ersättningar till syriska flyktingar, vilket gjorde att dessa kunde lösa sina mest grundläggande inköp.

Utseendet på Unity Card kan anpassas om det behövs. Det distribueras antingen direkt till användarna eller till upphandlande myndighet, som i sin tur kan distribuera korten vidare. Betalningarna som görs av användarna med kortet hanteras tillsammans med resten av handlarnas betalningstrafik, medan kortinnehavaren kan få support antingen direkt av Loyaltek eller utfärdande myndighet.

UnityCard kommer inledningsvis att släppas fritt för kommuner och lokala myndigheter i Sverige med en central hantering som eliminerar all lokal logistik och administration. Redan har nära en miljon kort efterfrågats i Europa.

För mer information:

Michael Jäderholm | Andréasson PR

0707-25 25 52 | Michael.jaderholm@anpr.se

Robert Masse | Grundare och vd Loyaltek

+32 (0)475 44 37 70 | robert.masse@loyaltek.com

Om Loyaltek

Loyaltek NV is a European leader in limited range cards and manages numerous gift card and professional expense cards programmes in 14 countries. Its clients include Sodexo, Ingenico, Total and a great number of major commercial real estate players. They call on Loyaltek's expertise for specific and technically advanced projects.

Om Paynovate

Paynovate NV is one of the six Belgian issuers of electronic money, regulated by the National Bank of Belgium and authorised to issue payment instruments in all European countries. Paynovate is also a principal member of Visa.