Inbjudan till pressträff om en skola fri från rasism

Skolan måste få vara fri från rasism. Självklart? Tyvärr inte.

”En skola fri från rasism” är därför temat för den höstkonferens som vi i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening arrangerar i Eskilstuna i helgen.

Frågan är högaktuell i och med att ett parti med nazistiska rötter för andra gången kom in i Sveriges riksdag och i allt högre grad också vill och tillåts komma in på skolorna, speciellt i samband med val.

Vi lärarstudenter motsätter oss en normalisering av rasism. Vi anser att skolan måste få vara fri från rasism och att läget nu ställer ännu högre krav på skolans fysiska och psykiska arbetsmiljö samt på skolledning, lärare och övrig personal att själva stå för den trygghet, tolerans, normmedvetenhet och självkritik som en skola fri från rasism kräver. Krav vi gärna utvecklar vid pressträffen!

Rasism och främlingsfientlighet ska enligt skolans styrdokument mötas med ”aktiva insatser, kunskaper och öppen diskussion”. Men vems ansvar är det? Ligger det på den enskilda läraren, hela kollegiet, en förstelärare eller ledningen?
Välkomna!

Tid: Lördag den 22 november kl 9.30
Plats: Plaza hotell, Eskilstuna

Kontakt:
Lina Westerlund, 070- 777 29 84
Robert Ljungquist, 070-954 05 09

Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, har 18 000 medlemmar. LR Stud bedriver aktuell utbildningspolitik med syfte att höja kvalitén på lärarutbildningen och öka det statliga ansvaret för skolan.