Lärarstudenterna har fått ny ordförande

LR Studs konvent, valde i helgen Isak Skogstad till ny ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening som organiserar lärare i olika skolformer och även studie- och yrkesvälegdare.
– Jag är stolt och ödmjuk över att ha fått förtroendet att bli vald till ordförande. Tillsammans med en mycket kompetent styrelse är jag mer än övertygad om att vi tillsammans kan få våra medlemmars röster hörda i den offentliga debatten, säger Isak Skogstad.

Isak Skogstad är vald till ordförande för verksamhetsåret 2015/16. Han är 22 år gammal, ursprungligen från Kungälv men bor och studerar nu i Jönköping till ämneslärare i samhällskunskap och religion.

– Vi kommer framöver att arbeta med rätten till vår profession. Vägen till ett gott professionsutövande påbörjas redan under utbildningen. Vi behöver framförallt mer lärarledd tid och fler forskande lärare. Det starka engagemang jag har mött hos våra medlemmar är en nyckelfaktor för att vända skolans resultat åt rätt håll. Vi kommer definitivt att göra skillnad!"

Avgående ordförande Elina Halvarsson välkomnar Isak Skogstad:

– Det ska bli spännande att se vad Isak kan åstadkomma för föreningen medialt. Han har en vass penna och han är inte rädd för att använda den!

Den nya styrelsen består förutom av Isak Skogstad också av Fredrik Stillerud, vice ordförande, Lina Westerlund, kassör, Robert Ljungquist, FS-adjungerad i förbundsstyrelsen. Övriga ledamöter är Linnie Stork, Julia von Hellens, Sebastian Forsman, Gabrielle Scherstein, Jenny Lind. Samt suppleanter är Erik Malm och Sara Olsson.

För kommentarer kontakta:
Isak Skogstad, ordförande Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, 073-056 73 59

Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, har 18 000 medlemmar. LR Stud bedriver aktuell utbildningspolitik med syfte att höja kvalitén på lärarutbildningen och öka det statliga ansvaret för skolan.

Citat

Isak Skogstad