Nordens största bolag för matfågel skapas

Report this content

Nordens största bolag för matfågel skapas LRF/ Spira och finska HK Ruokatalo har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete på matfågelmarknaden. Tanken är att gemensamt skapa ett marknadsledande företag för matfågel i Norden och Baltikum. Marknaden för färsk matfågel har vuxit starkt under de senaste åren. Spiras fågelverksamhet med Kronfågel och Danpo är idag marknadsledande i Sverige, Danmark och i Norden. Bolaget har dessutom en betydande export. Broilertalo, som ägs av HK Ruokatalo, är marknadsledande i Finland. LRF och HK Ruokatalo äger redan, gemensamt det estniska matfågelföretaget Tallegg, Baltikums ledande producent av fjäderfä och ägg. Samtliga företag är tänkta att ingå i det nya nordiska företaget för matfågel. Tillsammans har företagen mycket stor kompetens när det gäller produktion av matfågel. -Avsikten är att säkra en nordisk kvalitetsproduktion av matfågel. Ett starkt nordiskt matfågelföretag ger ökade möjligheter att möta den hårdnande internationella konkurrensen på matfågel, säger LRFs VD Leif Zetterberg. -De stora omstruktureringar som skett i detaljhandeln under senare tid ställer också nya krav på oss livsmedelsproducenter. För att kunna garantera säkra leveranser av stora volymer med korta ledtider är det viktigt att ha produktion av en tillräcklig storlek. När det gäller färska produkter är det helt avgörande med en lokal nordisk produktion, säger Spiras VD Per Nyqvist. -Ett ökat nordiskt samarbete kan säkra produktionen av färska, salmonellafria matfågelprodukter på de nordiska marknaderna. Det är bra för konsumenterna och det är bra för uppfödarna och foderleverantörerna, säger Leif Zetterberg. Under 2001 omsatte Kronfågel 1 294 miljoner, Danpo A/S 1 582 miljoner, Broilertalo d 1 150 miljoner och Tallegg 284 miljoner kronor. Företagen är verksamma i Danmark, Sverige, Tyskland, Finland, Estland, Lettland och Litauen och har tillsammans närmare 3 400 anställda. För ytterligare information kontakta: Leif Zetterberg, VD i LRF, Ordförande Spira, tel: 070 - 588 41 84 Per Nyqvist, VD Spira tel: 0705 - 47 53 40 Ulf Bergenudd, LRF Affärsutveckling, tel: 0706 - 76 47 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00160/wkr0002.pdf