Ny nordisk allians i köttbranschen

Report this content

Ny nordisk allians i köttbranschen Lantbrukarnas Riksförbund, LRF och Spira har idag nått en principöverenskommelse med det finska köttföretaget Atria Oy om att pröva möjligheterna till en omstrukturering av delar av den svenska kött- och charkbranschen. -Överenskommelsen skapar förutsättningar för de kött- och charkföretag där LRF är ägare att bli en del av en större nordisk aktör på den svenska kött- och charkmarknaden. Det här är bra för den svenska marknaden och det är bra för Sveriges bönder, säger Spiras ordförande och LRFs VD Leif Zetterberg. -Atria är ett professionellt skött företag som med sitt kunnande kan bidra till en bra struktur på den svenska marknaden för kött- och charkprodukter. Samtidigt kan Spira fortsätta att utveckla sina matfågelföretag som nordisk marknadsledare, säger Per Nyqvist, VD och koncernchef i Spira. -Det här är ett naturligt steg för Atria Oy mot bakgrund av att vi redan nu äger Lithells och Sibylla, säger Seppo Paatelainen, VD i Atria Oy och fortsätter: -För Atria är det svenska engagemanget långsiktigt. Självklart vill vi fortsätta att arbeta med svenska råvaror på den svenska marknaden. För ytterligare information: Leif Zetterberg, ordförande i Spira, telefon: 070 - 588 41 84 Per Nyqvist, VD och koncernchef Spira, telefon: 0705 - 47 53 40 Seppo Paatelainen, VD i Atria Oy, telefon:++358 400 661 742 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01340/wkr0002.pdf