200 000 kronor till bästa gröna affärsidé

25 juni 2012.

LRF satsar på nya företag och affärsidéer.  Två innovatörer har nu chansen att vinna 200 000 kronor var i LRFs idé- och innovationstävling 1000 gröna idéer. Tävlingen riktar sig till unga som vill förverkliga sina affärsidéer inom de gröna näringarna.

– Vi vill stimulera till att idéer blir verklighet. Vi måste ta vara på det engagemang och de idéer för en grönare framtid som finns hos unga människor. Att utveckla en innovation eller affärsidé kräver tålamod, omsorg och energi, säger Anders Källström, vd och koncernchef för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Till och med den 11 september är det möjligt att skicka in sina bidrag till tävlingen. Den 9 oktober får fem utvalda finalister presentera sina idéer på scenen inför en jury i samband med evenemanget Business på riktigt på Sånga-Säby Kurs & Konferens, utanför Stockholm.

De två vinnarna får bland annat 200 000 kronor var i startkapital från LRF Innova och affärsrådgivning av Macklean Strategiutveckling AB, ett dotterbolag till LRF och Sveriges första strategi- och affärsutvecklingsbolag med fokus på de gröna näringarna.

Anmälan till tävlingen görs på www.1000grona.se.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Fakta om de gröna näringarna

De gröna näringarna producerar det ingen av oss kan leva utan – mat och energi. Totalt driver LRFs 171 807 medlemmar 63 olika verksamheter med jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö som bas.

Förnybar energi, mjölkproduktion, skogsbruk, strutsuppfödning och snöröjning är bara några av de verksamheter som ingår. Verksamheter som det går att göra goda affärer av. De gröna näringarna är en framtidsbransch som omsätter mer än 70 miljarder per år, och bland LRFs medlemmar finns över 90 000 företag.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.