27-åriga Sara Helgstrand föreslagen till LRF Ungdomens riksstyrelse

Den 29 januari 2013.

Valberedningen föreslår att Sara Helgstrand väljs till ny ledamot i LRF Ungdomens riksstyrelse på stämman den 6-7 mars på Sånga-Säby på Ekerö utanför Stockholm.

Sara Helgstrand är 27 år och lantmästare. Hon är uppvuxen på en spannmåls- och skogsgård i Sollebrunn i Västergötland. Efter att ha gått på Bollerups naturbruksgymnasium flyttade hon till sin fars släktgård i Sörmland där man bedriver både kyckling- och växtodlingsproduktion. Innan hon tog sin lantmästarexamen arbetade hon bland annat i Australien med får och växtodling. Idag jobbar hon med olika projekt på företaget DuPont men även på sin fars gård i Sörmland.

Sara Helgstrand är idag ungdomsrepresentant i LRFs lokalavdelning i Kiladalen. Hon är också ledamot i ungdomsstyrelsen i Sörmland och ungdomsrepresentant i länsförbundet i Sörmland.

Framförallt är Sara Helgstrand intresserad av hur man kan höja lönsamheten inom det svenska lantbruket.

– Det är viktigt att vi tillsammans jobbar för att göra det svenska lantbruket konkurrenskraftigt och lönsamt. Det behövs för att kunna skapa attraktiva arbetsplatser inom lantbruket, säger Sara Helgstrand.

LRF Ungdomen arbetar med och bevakar viktiga frågor som rör unga LRF-medlemmar. Riksstyrelsen består av nio styrelseledamöter. Emma Johansson har meddelat att hon inte finns tillgänglig för omval. Resterande styrelseledamöter ställer alla upp för omval.

För mer information, kontakta Sara Helgstrand 070-200 07 31 eller LRFs pressjour 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.