782 gårdsbutiker i Sverige – app visar vägen

19 juni. Högsäsongen för landets gårdsbutiker står för dörren. Inte mindre än 782 stycken fanns över hela landet 2011. Nu finns en app som gör det enkelt för besökare att hitta till butikerna.

En gårdsbutik kan vara alltifrån en enkel försäljningslokal med självbetjäning, där kunden själv hämtar sin säck potatis och betalar i en låda, till butiker med stort sortiment av varor, mat och andra produkter som kläder, lokalproducerade hantverk och presentartiklar. Fyra av tio företagare som förädlar produkter från sin gård säljer dem i en egen gårdsbutik.

Det finns en vilja att köpa närproducerade produkter hos konsumenterna och ett intresse för bondenära matupplevelser. Man vill veta var maten kommer ifrån och hur djuren haft det. Gårdsbutikerna bidrar till direktkontakt mellan konsumenten och bonden, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Nu finns en app som hjälper till att hitta rätt när man är ute och semestrar i Sverige och vill besöka en gårdsbutik. Den heter Gårdsbutiker 2012 och finns tillgänglig för androidtelefoner, inom kort även för I-phone. Den finns på http://www.oddapp.se/appar/.

Enligt LRFs medlemsregister bedrevs 782 gårdsbutiker 2011. Tillsammans hade butikerna en omsättning på 465 miljoner kronor och innebar en sysselsättning på 290 heltidstjänster. Även om gårdsbutikerna än så länge bara står för en liten del av den totala svenska livsmedelsmarknaden finns stor potential för fler, särskilt i kombination med turism.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.