Alla tävlande i Årets Kock i Uppsala har en egen favoritbonde

12 november 2012.

LRF har gjort en rundringning till de 12 kockar som ska tävla i semifinalen i Årets Kock 2013 i Uppsala imorgon. Den visar att alla kockar har en favoritbonde eller favoritgård som de gärna köper sina råvaror från.

De tävlande kockarna vittnar om hur bra det är att få kontakt med en egen bonde som levererar fina råvaror. Många gånger handlar det om en vilja hos kockarna att medvetet ta hänsyn till miljön. Att till exempel inte behöva transportera grönsakerna så långt. Men det handlar också om en önskan att veta vem som producerar maten och på vilket sätt.

– Jag tycker att det är både spännande och viktig att få en bra kontakt med bonden, att få insyn i hur hon eller han jobbar. Det är fascinerande att se hur många bönder som brinner för sina råvaror. Dessutom uppskattar jag extra mycket när lantbrukarna kommer med oväntade råvaror som de vill att vi ska jobba med. Det är väldigt inspirerande, säger Johan Backeus, kock och tävlande i Uppsala.

Kockarna är inte ensamma om att efterlysa fler närproducerade livsmedel. Aldrig har intresset för lokal mat från det svenska lantbruket varit större. 34 procent av de svenska konsumenterna köper närproducerade varor i så stor utsträckning som möjligt. Detta enligt en undersökning gjord av Synovate på uppdrag av LRF i vilken 2018 kvinnor och män i åldrarna 16 – 75 år intervjuades. 7 av 10 ser fördelar med närproducerat, enligt samma undersökning.

Totalt producerade svenska lantbrukare förra året:
ca 137 000 ton nötkött
ca 262 000 ton griskött
ca 5 000 ton lammkött
ca 121 000 ton kött från fjäderfä
ca 119 000 ton ägg
ca 985 000 ton mjölk och grädde
(Källor: Svensk Mjölk, Svenskt Kött, Svensk Fågel)

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.