Allt fler julblommor är klimatcertifierade

11 december 2012.

Imorgon är det julstjärnans dag. Samtidigt ökar intresset för att odla julblommor så energieffektivt som möjligt. Bara under 2012 har antalet klimatcertifierade producenter av prydnadsväxter i Sverige blivit tre gånger så många.

– Många konsumenter kommer förmodligen att köpa julstjärnor imorgon. Att de då kan välja att köpa julblommor från odlare som arbetar aktivt för ett bra klimat är både viktigt och bra. Många odlare lägger ner mycket arbete på att odla så energieffektivt som möjligt för att konsumenterna ska kunna göra kloka och trygga val, säger Eva Anflo, företagsutvecklare Trädgård, LRF.

I början av året fanns det ett par klimatcertifierade producenter av prydnadsväxter i Sverige. Idag är sex odlare i landet klimatcertifierade. De finns framförallt i Stockholmsområdet, Trollhättan, Lenhovda, Kristianstad och Gävle. Det är en tydlig trend som visar att allt fler producenter vill odla på ett klimatvänligt sätt.

– Vi märker att det finns ett stort intresse hos odlarna att minska klimatpåverkan och att berätta om det via Svenskt Sigill-märket. Antalet producenter som vill klimatcertifiera sin produktion av blommor ökar hela tiden. Det här är viktigt eftersom klimatpåverkan minskar så mycket när man slutar använda fossila bränslen för uppvärmningen, säger Anna Richert, ansvarig för klimatcertifiering, Svenskt Sigill.

För att bli certifierat enligt Svenskt Sigills tilläggscertifiering för minskad klimatpåverkan måste producenterna genomföra vissa åtgärder. Alla de odlare som är klimatcertifierade ska bland annat värma upp sina växthus utan fossila bränslen. Uppvärmningen sker istället med framför allt spillvärme eller biobränslen. Det minskar klimatpåverkan med ca 80-90 procent enligt forskningsrapporter. Förnybar el samt energisparåtgärder ingår också i klimatcertifieringen.

Tips för julstjärnan:
·     Slå in julstjärnan ordentligt i papper så att den inte fryser när du tar hem den från butiken.
·     Undvik kyla och drag.
·     Placera blomman ljust.
·     Håll jorden lätt fuktig med ljummet vatten.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.