Anders Källström blir ny vd för LRF

12 maj 2009

Anders Källström blir i höst ny vd och koncernchef för LRF. Han kommer närmast från vd-jobbet på Allehanda Media i Örnsköldsvik.

Anders Källström, 50 år, har ett förflutet inom kommunikationsbranschen i Västernorrland. Efter att ha varit bland annat vd för kommunikationsföretaget Mittinfo blev han i mitten av 1990-talet marknadsdirektör på Örnsköldsviks Allehanda. 1999 utsågs han till tidningens vd och sedan 2006 är han vd för företaget som idag heter Allehanda Media Ångermanland AB, ett företag med 140 anställda och en verksamhet som bland annat rymmer två regionala tidningar och en radiokanal.

Anders Källström är född och uppvuxen på en gård i Sunds by utanför Örnsköldsvik. Han har varit LRF-medlem i många år. Under 1980-talet satt Anders Källström i styrelsen för LRF Ungdomskontakten i Västernorrland och representerade Förbundet Vi Unga i den centrala styrelsen för LRFs Ungdomskontakt.

– Det är fantastiskt hur LRF vuxit till att vara en koncern med sju dotterbolag som tillsammans omsätter 2,5 miljarder kronor och har 2 500 anställda, och samtidigt utvecklats till att vara en modern intresse- och företagarorganisation vars medlemsantal ständigt tycks växa, säger Anders Källström.

– För att en organisation ska vara framgångsrik måste den kunna anpassa sig till omvärlden och dess nya förutsättningar, och det har LRF visat prov på. Att fortsätta utveckla LRF som intresse- och företagarorganisation är ett inspirerande uppdrag som jag med stolthet tar mig an, säger Anders Källström.

Anders Källström är också ordförande för MoDo Hockey och sedan flera år ordförande i Länsförsäkringar Västernorrland.

Anders Källström efterträder Karl-Gunnar Burman som i höst slutar på egen begäran.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77.