App visar vägen till landets gårdsbutiker

10 juli 2014.
Sommar betyder högsäsong för svenskproducerade livsmedel och lokala råvaror. Appen Gårdsbutiker rymmer i år fler butiker än någonsin där konsumenten både kan shoppa mathantverk och träffa bonden bakom produkterna.

– Intresset för matens ursprung bara växer. Att handla i gårdsbutik är ett sätt för konsumenten att komma i direkt kontakt med bonden och produktionen. På samma sätt uppskattar de som driver gårdsbutikerna att träffa sina kunder och få chans att berätta om hur de odlat eller fött upp och tillverkat det som erbjuds, säger Helena Jonsson, LRFs förbundsordförande.

En gårdsbutik kan vara allt från en enkel försäljningslokal med självbetjäning till exklusiva butiker med ett brett sortiment av varor. Genom appen Gårdsbutiker kan besökaren lätt lokalisera landets olika butiker i semestertider. Appen har även en kalender som visar aktiviteter som skördemarknader, kosläpp och bisafari samt en poddradio som besöker gårdsbutiker och gårdsserveringar.

Enligt LRFs medlemsregister bedrev Sveriges bönder 774 gårdsbutiker 2013. Tillsammans hade dessa butiker en omsättning på drygt 480 miljoner kronor och innebar en sysselsättning på 290 årsverken. Även om gårdsbutikerna än så länge bara står för en liten del av den totala svenska livsmedelsmarknaden finns stor potential för fler, särskilt i kombination med övriga satsningar på turism.

Appen Gårdsbutiker 2014 finns att ladda ner till iPhone, iPad och Android.

Här kan du ladda ned pressbilder på appen Gårdsbutiker 2014: http://www.oddapp.se/pressbilder/

För mer information och intervjuer, kontakta:
LRFs presstjänst: 08-787 57 77
Pippi Engstedt, Oddapp förlag: 070-33 66 918, www.oddapp.se

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.