Årets Nöttköttsföretag 2012: Familjen Nyeröd Sandahl från Sjuhärad

19 november 2012. Helena Nyeröd Sandahl och Tomas Sandahl från Hössna Önnarp utanför Ulricehamn har i år erövrat rikstiteln Årets Nötköttsföretag. Priset delas ut för tolfte året i rad i samarbete mellan Sveriges Nötköttsproducenter och Lantbrukarnas Riksförbund. Priset delades ut i samband med årets Köttriksdag som anordnades i Ystad av Skånes Nötköttsproducenter.

Familjen Nyeröd Sandahl får priset för sitt framgångsrika företagande inom nötköttsproduktion. Man har fokuserat på slutuppfödning av mjölkrasstutar och kvigor av köttras vilka köps in från närbelägna gårdar. Gården lägger stor fokus på betesproduktionen, är i hög utsträckning självförsörjande på foder och man odlar vissa proteingrödor för att nå högre självförsörjningsgrad på kraftfodret. Djur köps in året runt och köttet säljs sedan via varumärket Sjuhäradskött. Företaget brukar ca 300 ha varav en stor andel är betesmark. Med sitt företagande bidrar familjen Nyeröd Sandahl till ett öppet och attraktivt odlingslandskap och till att stärka marknaden för lokalproducerade livsmedel.

För ytterligare information, kontakta:

Helena Nyeröd Sandahl och Tomas Sandahl, pristagare tel: 0321-400 42

Lennart Nilsson, LRFs riksförbundsstyrelse, tel: 070-655 03 52

Erica Lindberg, ansvarig nötköttsfrågor LRF, tel:08-787 5174

Oscar Abrahamsson, Företagarcoach LRF Västra Sverige, tel: 033-44 28 48

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.