Både ris och ros till regeringens budget

I dag redogjorde regeringen sin budgetproposition. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är positivt till förslag som möjliggör en helt nödvändig livsmedelsstrategi. Däremot innehåller budgeten flera skattehöjningar som kan slå hårt mot landsbygdens företagande och svensk livsmedelsproduktion.

– Den budget som regeringen har presenterat innehåller flera bra punkter. Ambitionerna kring en livsmedelsstrategi, som LRF ser som en nödvändig grund för att vända den svaga utvecklingen inom den svenska livsmedelsproduktionen, är välkomna. Det är i förlängningen viktigt att målet om en ökad svensk produktion genomsyrar olika myndigheters instruktioner och verksamhet, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Mer pengar till avsättningar av skog för naturvård är bra, under förutsättning att de går till påbörjade ärenden där markägarna väntar på ersättning och till skötsel av befintliga reservat. Staten bör i framtiden prioritera naturvårdsavsättningar som markägare själva tar initiativ till inom det så kallade Komet-programmet, säger Helena Jonsson.

– LRF är däremot väldigt kritiskt till de skattehöjningar som aviseras i budgeten för kommande år. Jag har svårt att se hur dessa ska kunna öka den svenska produktionens konkurrenskraft och leda till en ökad sysselsättning i landet. Det gäller exempelvis vägslitageskatten som drabbar landsbygden och Sverige som helhet eftersom vi är det näst mest glesbefolkade landet inom EU. Skogssektorns möjligheter att bidra till en energiomställning baserad på förnybar energi riskerar att få en allvarlig knäck av den föreslagna kilometerskatten, säger Helena Jonsson.

– Förslaget om en återinförd skatt på handelsgödsel är också mycket oroande. Det är en väldigt dålig start på arbetet med en svensk livsmedelsstrategi och faller som en blöt filt över svensk livsmedelsproduktion. Skatten på handelsgödsel ökar inte miljönyttan utan leder bara en minskad produktion och färre arbetstillfällen, säger Helena Jonsson.

– Vad gäller småföretagare är det positivt att regeringen kommer med förslag om högkostnadsskydd för sjuklönekostnader. Ett mindre bra förslag för arbetsgivare är att ta bort nedsättningen av socialavgifter för unga. Det leder till ökade kostnader för många företag och motverkar jobbtillväxten, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.