Bönder viktig resurs vid skogsbranden

Den stora skogsbranden i Västmanland har drabbat många LRF-medlemmar, markägare och andra boende i bygden. Hittills har nära 17 000 hektar skog eldhärjats. En stor del ägs av enskilda markägare.

Mycket stora värden har förstörts i branden hittills. Till det kommer all oro och personligt lidande.

– Jag känner verkligen med dem som har drabbats av branden, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson. Men jag är också djupt imponerad av det arbete som lokala LRF:are och andra frivilliga gjort i området.

LRF Mälardalen har från starten för en vecka sedan bidragit på olika sätt i brandbekämpningen. Först handlade det om att hjälpa räddningstjänsten att röja brandgator, transportera vatten i gödseltunnor, vattenbegjuta och nu senast att hjälpa till med transporter och evakuering av djur.

– Vi bönder har utrustning, kontakter och lokalkännedom, säger Sture Johansson, LRFs regionordförande i Mälardalen. Det är självklart att vi ska ställa upp för våra kollegor och andra människor i bygden.

Tack vare sina kontakter har de lokala LRF:arna också kunnat hitta tomma ladugårdar och betesmarker till de cirka 1 200 djur som hittills evakuerats. Viljan att ställa upp och hjälpa andra har varit mycket stor och nu finns tillgängliga stallar och transporter även till de djur som skulle kunna bli aktuella att evakuera om branden skulle sprida sig.

– Branden visar tydligt att Sverige är större än storstan, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson. Vi är ett av Europas skogsrikaste länder. Det måste politikerna ha i åtanke och utrusta brandbekämpningen för det.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.