Bondgården en farlig lekplats

17 juni 2013.

Lantbruksmiljön innehåller många risker. Barnen är särskilt utsatta eftersom gården ofta är både bostad, lekplats och arbetsplats. Även om sommarlovet är en härlig tid för barn som bor eller vistas på landet så lurar också många faror. Kampanjen Säkert Bondförnuft uppmanar nu Sveriges lantbrukare att vara extra försiktiga då skolorna har stängt och barnen är lediga. – Varje år skadas barn allvarligt i olyckor på lantbruk. Det är inte OK att barn råkar illa ut bara för att deras föräldrar har ett visst yrke, säger Anders Danielson, projektledare för LRFs säkerhetskampanj Säkert Bondförnuft.

Lantbruket är unikt på det sätt att det inte bara är en arbetsplats utan även ett hem. Även om man inte har egna barn rekommenderar Säkert Bondförnuft alla som har barn som kommer på besök till gården att undersöka vilka risker som finns. Allt går inte att skydda eller låsa in, till exempel upplag av storbalar och handelsgödsel. Där ska det vara förbjudet för barn att vistas. De ska heller inte vara ensamma i djurstallar eller i silon. De allvarligaste barnolyckorna sker oftast i samband med traktorer. Barnen blir påkörda, påbackade eller ramlar ur traktorn och blir överkörda. Ta aldrig med barnen i traktorn om de inte sitter väl fastspända på eget säte. Det är förbjudet att åka i traktorskopan – för både barn och vuxna.

– Kom ihåg att regler lätt glöms bort när barnen leker och att deras kompisar oftast inte har samma kunskaper om vad som kan vara farligt på gården, påminner Anders Danielson.

För mer information om hur man kan göra sin gård säkrare kontakta Anders Danielson, projektledare Säkert Bondförnuft. Tel: 08-787 51 85, e-post: anders.danielson@lrf.se

Fakta om Säkert Bondförnuft: Säkert Bondförnuft är en riksomfattande kampanj med målet att genom information och utbildning halvera antalet olyckor i lantbruket till och med år 2013. Säkert Bondförnuft har utbildat 180 handledare som erbjuder gårdsbesök för att lantbrukare ska få hjälp att se över sin och familjens säkerhet på gården. Kampanjen anordnar också kurser och gårdsvandringar. Det är ett samarbetsprojekt mellan Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI) och finansieras av Jordbruksverket genom Landsbygdsprogrammet.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.