De levererar till Årets Kock 2013

8 februari. Stora Tollby Gård på Gotland, Säby Gård på Ingarö i Stockholms skärgård, Ugglarps Grönt i Halland, Rommestorp i Skåne och Orto Novo på Ekerö utanför Stockholm. De har fått uppdraget att leverera råvaror till finalen i Årets Kock 2013.

Idag har de sex finalisterna fått ta del av vilka råvaror som de kan använda i sina tävlingsrätter. Råvaror som kommer från Sveriges bönder. Sedan tidigare är det klart att dovhjort och fjällröding är de två huvudråvarorna i Årets Kock 2013.

Stora Tollby Gård ligger 15 km öster om Visby på Gotland och drivs av Andreas Wiklund. Här odlar man 120 hektar potatis och 25 hektar grönsaker. Morötter och jordärtskockor dominerar, men här finns också sparris, lök, sockermajs, gurka, betor och kål. Gårdens specialitet är att odla många potatissorter med specifika kvaliteter som passar bra för restauranger. Under 2012 fanns 35 olika potatissorter i produktion och testodling.

Säby Gård ligger på Ingarö i Stockholms skärgård. Gårdens rapsolja är pressat ur ett eget odlat rapsfrö från åkrarna på Ingarö och Värmdölandet. Fröet kallpressas på gården utan tillsatser och det ger en naturlig och gyllengul olja med mild blommig och nötig smak. Mikael Windahl är tredje generationens bonde på gården och driver Rapspresseriet tillsammans med sin sambo Åsa Levén.

Ugglarps Grönt är ett familjeföretag som drivs av bröderna Mikael Jidenholm och Martin Larsson söder om Falkenberg i Halland. De odlar, skördar och packar en rad olika grönsaker. Dessutom arbetar de aktivt med att utveckla nya produkter. Här finns vita morötter, gula betor och lila rädisor. Gården var ursprungligen ett klassiskt lantbruk. Idag levererar företaget grönsaker till många restauranger och kockar i hela Norden.

Rommestorp ligger utanför Vinslöv i Skåne. Peter Jönsson med sambon Karina är den fjärde generationen som bor och driver verksamhet på gården. Rommestorp består av 100 hektar mark, varav 30 hektar är hjorthägn. I dag har gården cirka ca 500 dovhjortar. Skåne är det hägntätaste landskapet i Sverige.

Orto Novo på Ekerö utanför Stockholm odlar örter och sallader. Varje dag sår de tiotusentals örter, kryddväxter och sallater. Företaget, som drivs av Per-Ove Kårfors, arbetar aktivt med att kombinera hantverk med ny teknologi. Flera av Orto Novos kunder tillhör den svenska kockeliten.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.