Det är aldrig värt att riskera livet för ett träd

15 maj 2012.

Redan i år har minst sex personer omkommit i olyckor vid skogsarbete. Jord- och skogsbruket tillhör den mest olycksdabbade branschen i landet. Mellan 5-10 personer omkommer årligen och hundratals skadas allvarligt. Äldre drabbas oftare av olyckor än yngre och i skogsbruket är detta extra tydligt.

Detta vill kampajen Säkert Bondförnuft sätta stopp för. I dagarna kommer därför ca 20 000 skogsägare över 65 år runt om i Sverige att få ett vykort med budskapet ”Var rädd om dig i Skogen”. Säkert Bondförnuft vill uppmana till extra försiktighet när man på egen hand ger sig ut i skogen eller på vedbacken.

Kontakt:

Projektledare Anders Danielson, tfn 070-622 20 87

För forskningsresultat om äldre i lantbruket kontakta Kerstin Nilsson SLU, tfn 070 256 29 80 kerstin.nilsson@ltj.slu.se

För mer information och för lokala reportage kontakta någon av följande handledare i Säkert Bondförnuft:

Norr: Peder Åberg, 070-25 75 701
Öst: Dag Björkqvist, 073-180 12 09
Väst: Kjell Svensson, 070-994 79 90
Syd: Torsten Ivarsson, 0709-28 11 21

Fakta om Säkert Bondförnuft
Säkert Bondförnuft är en riksomfattande kampanj med målet att genom information och utbildning halvera antalet olyckor i lantbruket till sista december 2013. Säkert Bondförnuft har utbildat 180 handledare som erbjuder information, gårdsbesök och kurser för att minimera lantbruksföretagens risker. Hittills har över 30 000 personer deltagit i aktiviteterna. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan LRF - Lantbrukarnas Riksförbund, SLU - Sveriges lantbruksuniversitet och JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik, och finansieras av Jordbruksverket genom Landsbygdsprogrammet.

________________________________________________________________________________________________________________

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.