Ebba Lindsö och Sara Helgstrand föreslås till LRFs riksförbundsstyrelse

3 april 2014.

LRFs valberedning föreslår Ebba Lindsö och Sara Helgstrand till nya ledamöter i LRFs förbundsstyrelse.

Ebba Lindsö är 58 år, bor i Stockholm och äger en mindre skogsfastighet i Torpa i Östergötland. Idag har hon flera olika uppdrag. Bland annat sitter hon i styrelserna för Arbetsförmedlingen, Sjätte AP-fonden, SBAB Bank och UNICEF. Ebba Lindsö har tidigare varit VD på Svenskt Näringsliv, VD och chefredaktör på TT samt chefredaktör för Affärsvärlden.

– Ebba har en gedigen erfarenhet från näringsliv, politik och offentlig sektor. Valberedningen ser att hon har en stor strategisk kompetens och ett omfattande nätverk i både politik och näringsliv, något som hon tar med sig in i LRFs styrelsearbete. Ebba har även stora kunskaper inom ekonomi och företagsstyrning, säger Stig-Erik Carlsson, valberedningens ordförande.

Sara Helgstrand är 29 år och bor tillsammans med sambo och bonusdotter på sin fars gård i Ålberga i Södermanland, där man har växtodling och kycklinguppfödning. Hon har vuxit upp på familjens lantbruk och är utbildad lantmästare. Idag jobbar hon på företaget DuPont med nya växtskyddsmedel. Sara Helgstrand är aktiv i LRF Ungdomens riksstyrelse samt även i LRF Ungdomen Södermanlands styrelse.

– Valberedningen ser att Sara tillför ett brinnande engagemang för framtids- och konkurrensfrågor samt frågor om ägarskifte kopplat till volymproduktion. Sara tillför också en viktig koppling mellan riksförbundsstyrelsen och LRF Ungdomens riksstyrelse, säger Stig-Erik Carlsson, valberedningens ordförande.

Beslutet om Ebba Lindsö och Sara Helgstrand kommer att väljas in i förbundsstyrelsen fattas den 20-21 maj av LRFs riksförbundsstämma, som hålls på Sånga-Säby Hotell & Konferens på Ekerö utanför Stockholm. Valberedningen föreslår också en minskning med en ledamot, till tolv stycken i styrelsen.

Tre ledamöter föreslås lämna styrelsen. Dessa är Carl Wachtmeister, som valt att inte ställa upp för omval samt Titti Jöngren och Anniqa Nygård.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.