Elitkockarna vill ha mer direktkontakt med Sveriges bönder

14 oktober 2013.

Alla de 24 kockar som tävlar i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning vill ha mer direktkontakt med de bönder från vilka de köper sina råvaror. Det visar en rundringning som Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, har gjort till årets semifinalister i Årets Kock 2014.

Att prata direkt med lantbrukaren ökar förståelsen mellan kocken och bonden och öppnar upp för bättre samarbeten. Det anser alla kockar som tävlar i Årets Kock 2014.

– För mig är det viktigt att få ett ansikte på vem som producerar råvarorna som jag ska tillaga. Genom att prata direkt med bonden blir han eller hon inte anonym utan måste stå för sin produkt. Jag vill till exempel veta att djuren har det bra och behandlas med respekt. Samtidigt får vi en ökad förståelse för varandras jobb och hur vi tänker kring råvarorna. Något som bara kan utveckla samarbetet ytterligare, säger Ulf Eriksson, kock.

Även om flera av kockarna påpekar att tid är en bristvara för både kocken och bonden, vill de flesta gärna göra gårdsbesök.

– Det skulle vara roligt om bönderna kunde komma till vår restaurang och berätta om sina råvaror och att vi sedan gör återbesök på deras gårdar. Det skulle vara spännande att få ta del av deras vardag och till exempel vara på plats när de skördar. Jag gillar det här med att följa råvaran från det att den skördas tills dess att den hamnar i mitt kök, säger Patrik Jonsson, kock.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga deltävlingar i Årets Kock 2014. I år avgörs Årets Kock 2014 med semifinaler i Linköping den 11 oktober och Växjö den 15 oktober, samt vid Sista chansen i Kramfors den 25 oktober. Totalt är det sex kockar som tävlar om titeln Årets Kock i finalen i Stockholm Waterfront, Stockholm den 7 februari 2014.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.