EU-kommissionens arrogans – ett hot mot vargen

21 december 2012. Inför Naturvårdsverkets beslut om en eventuell vargjakt har EU-kommissionen i ett brev riktat kritik mot den svenska regeringens hantering av frågan. Man uppmanar regeringen att upprätthålla det nuvarande jaktförbudet, något som upprör Lantbrukarnas Riksförbund.

– EU-kommissionen har visat att den är en okänslig, teknokratisk koloss, utan förmåga att se annat än direktivets bokstav och utan förmåga att förstå den svenska verkligheten på landsbygden. Kommissionen är på det mest arroganta vis bara intresserad av ta vår regering i örat. Tonen i Kommissionens brev till Lena Ek är nedlåtande. Kommissionen har till och med synpunkter på den svenska, demokratiska processen kring vargförvaltningen. Man är inte det minsta intresserad av den svenska vargstammens väl och ve, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Kommissionens agerande gynnar ingen och inget i Sverige, allra minst den svenska vargstammen. Vi måste få igång en förvaltning av vargstammen. Vi måste komma ur detta moment 22, där frustration och ilska blandas med allt fler vargangrepp på tamdjur och allt fler närgångna vargar i bebyggelse, säger Helena Jonsson.

– Regeringen har arbetat enträget för att få igång förvaltningen och angivit en inriktning på vargstammens storlek, som är mer rimlig än den vi nu har. Nu hoppas jag att man står på sig och visar att Sverige fortfarande är en suverän stat, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.