Försiktigt framåt för svensk grisproduktion

19 februari 2014.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är positivt efter det möte som Landsbygdsdepartementet bjöd in till idag med anledning av den besvärliga situationen på grismarknaden. – På mötet togs bra initiativ för att vända den negativa trenden men fortarande krävs att svenska grisföretagare får konkurrenskraftiga villkor, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

Den besvärliga situationen på grismarknaden innebär att ett antal grisföretagare inte fått möjlighet att teckna nya kontrakt med något slakteriföretag. Något som får konsekvenser även i leden före slaktsvinsuppfödningen.

– På mötet idag kom vi fram till att det ska bildas tre arbetsgrupper som jobbar aktivt för att komma tillrätta med situationen. En grupp ska fokusera på själva grisproduktionen, den andra gruppen kommer att engagera sig i marknadsfrågor och den tredje gruppen kommer att jobba för att vi i Sverige ska få till en fungerande exportkanal, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

LRF är också positivt till handelns förslag att på kort sikt öka informationen om svenska mervärden och svenska charkprodukter i butikerna. Svenskt Kött har tagit på sig den uppgiften.

– LRF har varit tydligt med att vi tycker det är fel att ytterligare minska svensk grisköttsproduktion. Vi tycker att det är viktigt att alla parter agerar för att skapa förutsättningar för lönsamhet och tillväxt inom branschen. Det gläder mig att det finns slakterier som har en klart offensiv inställning jämfört med andra. Därför ser vi väldigt positivt på dagens möte, säger Helena Jonsson.

– Slakterierna som väljer att minska sin volym griskött måste ge grisföretagarna rimliga förutsättningar. Framförhållningen borde vara minst 1 år. Även sett ur djurskyddsaspekt är det viktigt att alla producenter ska ha möjlighet att leverera djur under en omställningsperiod, fortsätter Helena Jonsson.

På mötet presenterade LRF ett antal förslag för att öka konkurrenskraften för svenskt griskött på marknaden med en bibehållen god djuromsorg. Ett exempel är att det djuromsorgsprogram som Sveriges Grisföretagare utvecklat, snabbt implementeras och att det bör följas upp med en fortsatt översyn av regelverk för att anpassa dessa till ny teknik. En annan viktig fråga är möjligheterna till investeringsstöd för att kompensera för de högre byggkostnader som svenska regler innebär.

– Även om vi de senaste åren fått gehör för ett antal åtgärder som stärker konkurrenskraften, som till exempel djurvälfärdsersättning för suggor och rimligare köttbesiktningsavgifter så visar läget att det krävs mer åtgärder, säger Helena Jonsson förbundsordförande LRF.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.