Helen Jonsson kommentar Framtidskommissionens slutrapport

26 mars 2013.

Idag lämnar Framtidskommissionen sin slutrapport. Kommissionen har under ett och ett halvt år arbetat med samhällsfrågor som är angelägna för Sverige.

– Det är viktigt att blicka framåt och identifiera kommande utmaningar som Sverige står inför. Här har Framtidskommissionen haft stor betydelse. Det är bra att rapporten så tydligt visar på vikten av att social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet måste utvecklas parallellt och att Sverige inte ska exportera negativ miljöpåverkan, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Det är synd att man inte mer konkret kopplar samman det med produktion av livsmedel och energi nationellt. Vi har ett ansvar för att verkligen använda våra tillgångar som till exempel kunniga människor, mark och vatten. Ekosystemtjänster i form av mat, energi och fibrer så väl som biologisk mångfald och vattenrening hör verkligen till framtidens tjänstesamhälle, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Helena Jonsson är en av ledamöterna i Framtidskommissionen.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.