Ingen MRSA hos svenska grisar

Under 2014 har ett antal grisar i samtliga svenska avelsbesättningar provtagits för antibiotikaresistensen MRSA. Resultatet från undersökningen visar nu att inga MRSA-bakterier har hittats hos grisarna. Det bekräftar den goda situation som vi har i Sverige, anser Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Kartläggningen som har gjorts under hösten 2014 av Svensk Djurhälsovård tillsammans med Jordbruksverket och Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, visar att svenska avelsgrisbesättningar är fortsatt fria från den antibiotikaresistenta bakterien MRSA.

– Detta är ett glädjande besked. Det arbete som svenska grisproducenter lägger ner på att ha en god djurhållning och på att förebygga smittor ger resultat. Försiktighet vid import av djur och bra hantering av djuren på gårdsnivå är faktorer som bidrar till att minimera problemen med antibiotikaresistens och hålla nere användningen av antibiotika, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

MRSA smittar inte via livsmedel men den kan utgöra en risk för de som kommer i kontakt med grisar.

– LRF arbetar kontinuerligt tillsammans med myndigheter, veterinärer och lantbrukare för att vi ska kunna ha ett fortsatt gott smittskydd med friska djur och en låg antibiotikaanvändning i den svenska grishållningen. MRSA kan dyka upp bland svenska djur och då måste vi vara förberedda på att hantera detta arbetsmiljöproblem, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.