Jordbrukskommissionär Ciolos besöker Sverige

17 september 2012.

Den 17-18 september besöker EU:s jordbrukskommissionär Dacian Ciolos norra Sverige och Finland.

Tillsammans med Landsbygdsminister Eskil Erlandsson och LRFs förbundsordförande Helena Jonsson kommer han att diskutera EU:s gemensamma jordbrukspolitik (CAP). De kommer även att göra ett studiebesök på Bäckströms lantbruk i Tandfors, mellan Kalix och Haparanda.

Vid studiebesöket kommer man att diskutera EU-kommissionens förslag till så kallad förgröning av CAP, som handlar om åtgärder för att minska jordbrukets negativa miljöpåverkan. LRF är kritisk till EU-kommissionens förslag.

– Förgröning ger inte några reella miljövinster i Sverige, eftersom vi redan har en så pass miljövänlig produktion. LRF efterfrågar ökad flexibilitet och större valfrihet i förslaget från EU-kommissionen. Sverige och Finland är bland de länder ett av de länder i Europa som idag har högst andel miljöåtgärder i det nationella landsbygdsprogrammet. Vi har en hög miljöambition i Sverige och vi vill inte att svenska bönder ska straffas för det miljöarbete de redan utför, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Vi vill ha en jordbrukspolitik som ger ökad konkurrenskraft inom de gröna näringarna och en politik som stimulerar den aktiva produktionen av livsmedel och energi, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.