Julstjärnan populär bland julblommor

I dag firas julstjärnans dag i Sverige och stora delar av världen. I Sverige odlas det årligen cirka 3 till 3,5 miljoner julstjärnor. Vita julstjärnor spås i år bli trenden bland julblommor.

Bara i Sverige odlas det varje år mellan 3 och 3,5 miljoner julstjärnor. Men julstjärnan är endast en av många julblommor. Till jul förser svenska odlare julfirarna med totalt sett elva miljoner julblommor, vilka är amaryllisar, hyacinter, azaleor och julstjärnor.

Trender bland julblommor
– De mest populära färgerna är enligt tradition olika nyanser av rött men odlarna har märkt av ett ökat intresse för vita blommor och produktionen av vita julblommor har också ökat. Generellt sett har utbudet av julblommor blivit större med många olika storlekar, former och färger, säger Eva Anflo på LRF Trädgård.

– Vi har även anat en viss trend bland svenska konsumenter att i större utsträckning önska doftande hyacinter. De flesta konsumenter efterfrågade tidigare svagdoftande hyacinter men doftande sorter verkar nu vara på väg tillbaka, säger Eva Anflo.

Svenska klimatsmarta blommor
Många och allt fler svenska växthus värms i dag med fossilfritt bränsle. Det innebär att svenskproducerade julblommor är odlade under goda odlingsförhållanden. Därför är det ett klimatsmart alternativ att välja svenskodlade blommor.

– Flera blomsterodlare i landet bedriver dessutom klimatfrämjande projekt. Det går bland annat att köpa julstjärnor som är klimatkompenserade och som bidrar till nyplantering av träd i Tanzania. I butikerna är de märkta med Vi-skogens symbol, säger Malin Hidesäter, projektledare för Blomsterfrämjandet.

Blomsterfrämjandet är en del i LRF Trädgård. Varje år uppmärksammar Blomsterfrämjandet och svenska odlare julstjärnans dag.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.