Kockelit uppmanar Sveriges bönder – Syns mer med era råvaror!

24 oktober 2013.

Nästan hälften av semifinalisterna i Årets Kock 2014 tycker att Sveriges bönder behöver bli bättre på att saluföra sina råvaror. Kockarna vill veta vilka råvaror som finns och när de finns. Det visar en rundringning till de kockar som tävlar i semifinalerna i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning.

10 av de 24 semifinalisterna i Årets Kock 2014 uppmanar Sveriges bönder att ta mer plats och att bli bättre på att synas med sina råvaror.

– Sveriges bönder har både god djuromsorg och bra råvaror med god kvalitet. Därför borde de skylta mer med vad de gör och vilka råvaror de har. Det skulle kunna få både kockar och konsumenter att inse att de kan köpa bra mat direkt från bondens gård. Samtidigt skulle det kunna locka fler lokala handlare att köpa in deras produkter, säger Jesper Bogren, kock och tävlande i Årets Kock 2014.

Det är inte bara kockar som tycker att det är viktigt med bra och säker mat. Det tycker även Sveriges konsumenter. Och med höga djurskyddskrav och tuffa miljöregler erbjuder Sveriges bönder konsumenterna bra och säkra råvaror. Något som konsumenterna uppskattar. Enligt en Novus-undersökning gjord på uppdrag av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, tycker 75 procent av befolkningen att det är mycket eller ganska viktigt att råvaran är svensk och kommer från en svensk bondgård. Två av tre anser att det är viktigt att råvaran är paketerad i Sverige och nästan sju av tio anser att det är viktigt att förädling av mat sker i Sverige.

Årets Kock 2014 avgörs i två semifinaler, en Sista chansen och slutligen i en final i Stockholm. Vinnarna i semifinalerna Linköping och Växjö får varsin plats i finalen. Ytterligare fyra kockar tar sig till finalen via Sista chansen i Kramfors. Totalt är det sex kockar som tävlar om titeln Årets Kock 2014 i finalen i Stockholm den 7 februari.

Läs mer om varför LRF är med i Årets Kock 2014 på www.lrf.se/aretskock.
Läs mer om tävlingen Årets Kock på www.aretskock.se

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.